L'aprenentatge‎ > ‎

Tercer (Primària Cicle Mitjà 1)


CONCERT DE NADAL

3r.mp4





 COLÒNIES DE CICLE MITJÀ A CAN BRUGAROLA
!

Aquest curs hem gaudit de tres dies al Maresme. Aquí trobareu una sèrie de fotografies d´aquesta estada!



















SOM ESCRIPTORS I ESCRIPTORES!

Aquest any està essent molt especial ja que la Marta Romera, escriptora que treballem aquest curs a 3r i de la que ja ens hem llegit "La Bruixa Conxorxa", ha vingut a l'Escola per fer-nos una sessió d'assessoria literària i ens ha explicat els secrets per escriure una bona faula. Ara ja tenim tots els ingredients, els hem posat a la cassola i ens falta fer-los bullir!

     
     



ARTISTES A LES AULES

Qui era Van Gogh?

Què feia?

Estem buscant resposta a aquestes preguntes a l'àrea de plàstica dins del projecte Artistes a les aules.

Van Gogh





SOM EXPERTS EN LA BADALONA ROMANA

Els i les alumnes de 3r estem treballant el nostre Projecte sobre la vida dels Romans a Badalona; estem aprenent moltíssimes coses!


 
 
 

 
 

SORTIDA A CAN RIBAS: FEM OLI!!

Avui hem gaudit d'un dia fantàstic!
L'entorn, els monitors, la casa i el taller de fer oli ha estat tot un èxit!
Podeu veure les opinions dels protagonistes del dia:


SORTIDA A CAN RIBAS

Les nostres opinions


COLÒNIES A CA L'ARENES!

Per fi ha arribat el dia, les mestres de cicle mitjà compartim les fotos de les colònies, perdoneu el retard però el que és bo es fa esperar!! 


COLÒNIES CA L'ARENES CICLE MITJÀ


Fem De Savis Investigadors.mp4


Matí A La Bassa.mp4



C.DEL MEDI SOCIAL


Els alumnes de 3r hem après moltes coses sobre el paisatge!



CURS 2014-15

Colònies a Canet de Mar 14-15

Els dies 15, 16 i 17 d’Octubre de 2.014 els nens i nenes de tercer i quart de l’escola vam anar de colònies a Canet de Mar, a la casa Can Brugarola. Allà vam fer moltes activitats per a preparar-nos per ser uns bons llops de mar. Al final tots vam aconseguir superar les proves i vam rebre el merescut diploma.

Aquí teniu alguns del fets i aventures que vam passar.

 


La casa de colònies i el menjar

El dimecres vam anar a una casa de colònies que es deia Can Brugarola: Vam esmorzar i quan vam acabar vam anar a jugar una mica . La casa de colònies era molt xula; les habitacions tenien noms diferents: els dofins, els cavallets, les gambes, les estrelles,...ens van agradar molt.

El menjador era molt gran, sèiem en taules de deu barrejats 3r i 4t.



       

                                                                                          

Els monitors

Els monitors es deien Jordina, Joan i Pol. En Joan era un dels personatges del llibre “El zoo d’en Pitus”, un llibre que estem llegint a la classe. La Jordina  era del grup de  les sardines, en Joan era del grup dels crancs i el Pol era del grup dels eriçons. Amb ells hem fet moltes activitats en grups; la del seitó ens va agradar molt, també la del tauró de “jampinc” i quan vam anar amb barca i vam acabar xops.

Aquests monitors ens van cuidar molt.




El port

Al matí vam anar al port d’Arenys. Quan vam arribar al port vam mirar totes les barques que hi havien, vam aprendre tots els tipus de pesca que hi ha: arrossegament, encerclament, teranyina... Després vam anar a dinar i vam menjar arròs amb blat de moro, croquetes i de postres poma. Quan vam acabar vam anar al lavabo, i vam jugar una estona. Després vam anar amb barca i ens vam mullar tots  perquè vam anar a tota màquina.

A la tarda vam anar a la llotja; vam mirar el preu, la qualitat i la espècie que es venia.

L’excursió ens va agradar molt i vam aprendre molt.

 

 

Excursió en barca

Els  nens i nenes de tercer i quart vam anar al port d’Arenys i vam pujar  en barca.

Vam fer un passeig pel port d’Arenys de Mar i ens vam mullar molt amb les onades. Quan vam sortir  vam  sortir xops .

Abans de pujar ens vam posar una armilla salvavides per flotar si ens  quèiem al mar.

Quan vam acabar el tomb, vam baixar per la passarel·la amb molt de compte de no relliscar perquè estava molt mullada.

Després vam dir adéu a l’altre grup que marxaven i nosaltres vam anar a fer altres activitats.

Ens ho vam passar molt bé.

 

 

Nits a Can Brugarola

A   la   primera  nit  a  les  colònies  a Can  Brugarola  vam  anar  al   bosc , i  vam  jugar  a  un  joc de nit que ens havíem de dividir  en  grups i cada grup  havia d’entrar al territori de l`altre grup  i  treure’ls  les  cues. Quan  es  quedaven sense res  havien d’ anar  amb l’altre grup.

A  la  següent nit vam anar a la platja i el monitor  Pol ens va explicar  llegendes del mar. Després  vam  beure  un “cremat” que  era  most. Allà el monitor Joan ens  va  dir  que  ell era  un  personatge, en  Cigró, de la pel·lícula “En zoo d’en Pitus”.

 

 

L’enemic dels pescadors

El divendres vam fer amb “jamping” un tauró. Primer vam fer una bola, després vam fer una gota grossa per fer la forma del tauró.

Ens van donar jamping blanc i vam fer un xurro i  vam enganxar-lo a sota de la gota negra. Seguidament, ens van donar 4 boletes negres per fer les aletes, la cua i l’aleta de dalt. Quan vam acabar vam enganxar les aletes al tauró i vam agafar jamping blanc  per fer els ulls amb dos trossets negres.

 

 

 

La conserva del seitó.

La conserva del peix es feia servir per conservar qualsevol tipus de peix perquè durés més temps. Nosaltres també en vam aprendre.

Per fer la conserva del seitó necessitem: un seitó, un pot petitó i sal gruixuda..

Com es fa la conserva del seitó:





1: Treu-li el cap.

2: Obrir-li la panxa i treure-li els òrgans interns.

3: Treu-li la cua i les espines.


4: Treure el pot petitó i ficar la sal gruixuda.

5: Ficar el seitó en el pot petitó.

6: Cobrir-lo de més sal i tapar el pot.

Ara haurem d’esperar tres mesos abans de menjar-lo.


 

 Les proves finals

L’ últim dia de colònies vam fer les proves finals per aconseguir el diploma per ser  llops de mar.

Havíem de fer 6 proves molt difícils per aconseguir les 6 targetes per graduar-nos.

Us en expliquem unes d’elles:

Una prova era la de les bitlles. Us penseu que les bitlles no tenen res a veure amb els llops de mar!? Doncs us equivoqueu! I és que els llops de mar quan avorreixen juguen a bitlles; tampoc és que sempre estiguin mirant el mar.

Aquesta prova amb va semblar molt divertida.

Una altra prova  va ser amb una corda. Ara us ho explico: havíem fet una rodona amb la corda i ens hi havíem de ficar a dins i en cinc segons sortir-hi. Cada vegada la rodona es feia més petita. Per sortir-ne calia que ens posessim l’un sobre de l’altre. Al final vam aconseguir superar aquella prova que va ser molt dura.

Una altra va ser de punteria. Havíem de  llençar i un aro fent punteria a una punta de corall. Ens va semblar molt divertida!

També vam haver de fer una carrera de forquilles. Havíem que disparar la forquilla i guanyar la carrera.

Al final, totes elles les vam superar, algunes, però amb molts d’intents. Ara ja tenim tots el diploma de Llops de Mar.




Escrits realitzats pels alumnes de 3r.






Treball per projectes: Com vivien els romans?

Els nens i nenes de tercer treballem la història de la nostra ciutat, Badalona.

Després de visitar el Museu de Badalona ens hem aturat una mica més en l’època romana. Hem fet grups per fer treball de projectes i poder estudiar amb més profunditat el que més ens interessava.

Amb aquest treball hem après molt dels romans, però hem après també molt a treballar en grup, a buscar informació i a explicar amb les nostres paraules tot allò que anàvem aprenent.

Aquí us deixem un resum de les conclusions de la nostra recerca i els murals que vam fer per exposar-ho a tots els companys.


ELS DÉUS ROMANS (Carlota, Maria, Marta, Ferángel)

Els romans es van inventar déus per cada cosa. El déu Neptú era el déu del mar

Uns déus romans es deien :  Diana- Bacus- Juno- Apolo- Minerva- Venus


ELS GLADIADORS ( Omar, Saüc, XCavi, Pol M.)

Els gladiadors eren esclaus, presoners de guerra i també homes lliures que s’hi apuntaven perquè volien.

Les lluites de gladiadors podien ser contra gladiadors o contra feres.

Els diferents gladiadors que hi havia eren: myrmillo, traciano, retarius, equites i bestiarius.   


LLUITES I EXÈRCIT (Toni, Martí, Pau)

Hi  havia diferents armes com: Gladius, Pugio, Pilum, etc.

Es defensaven fent la tàctica la  “tortuga”.

Els romans van conquerir moltes terres i totes juntes formaven l’Imperi Romà.


NENS ROMANS  (Sara, Pol, Marina V.)

Els nens jugaven  a jocs de taula, amb caniques i nines, o a córrer...

 Els nens romans a l’escola feien servir material: papir i calamus, tauleta de cera, estilus i un abac.

Els nens pobres anaven a l’escola i només tenien una sala. Els nens rics estudiaven amb una esclava.


ELS NÚMEROS ROMANS (Marina R., Míriam, Quique, Alejandra)

 Els numeros romans s’escribien:

1-I

2-II

3-III

5-V

10-X

50-L

100-C

500-D

1.000-M

 Els números romans es pronunciaven:


1-unum

2-dobus

3-tribus

5-quinque

10-decem

50-quinqauinca 


VESTUARI I ORNAMENTS (Laia, Júlia, Lucia C. i Luís)

La toga era molt tradicional, la portaven tots els que eren ciutadans.

Els monyos i les trenes eren tradicionals perquè eren senzills i fàcils de fer, però les dones es passaven 1 o 2 hores per pentinar-se.

Algunes dones riques portaven els cinturons creuats per marcar la forma del cos.

 Algunes vestimentes estaven fetes amb pell de camell que els romans anaven a caçar.

 

LA VIDA DELS RICS ( Irina, Unai, Lucia P., Nil)

El romà més ric de Baetulo es deia Quinti Licini Silbia Grania.

Els esclaus i les dones no podien votar.

Hi havia molts tipus d'esclaus: els esclaus agricoles que treballaven al camp; els de les mines, també hi havia els domestics i els de la pública (que tenien més de un amo)

Els rics podien tenir mes de mil esclaus en canvi els mes pobres un o dos esclaus. Els dels rics es repartien les feines i els dels no tant rics feien tota la feina.

 

Pintem poemes de Joana Raspall

Joana Raspall (Barcelona 1913-Sant Feliu 2013).
Pàgina web de l'autora: www.joanaraspall.cat/

Els alumnes de 3r han il·lustrat alguns dels poemes de Joana Raspall. Aquí us deixem l'enllaç a l'àlbum de dibuixos.



Procés d'elaboració de l'oli

Text redactat per Marina Rodríguez i Irina Sundic

Els nens i nenes de tercer vam anar a Can Ribes (Bigues i Riells) el dimarts 3 de desembre de 2.013. Vam anar a veure com es cullen les olives i com es fa el procés elaboració de l’oli.

1.- Es recullen les olives amb un pal, amb màquines o amb les mans.

2.- Es renten les olives.

3.- La trituradora tritura les olives i surt les olives, la pell de les olives i el pinyol en forma de pasta que es diu pinyolada.

4.- La pinyolada es fica a una olla i es calenta.

5.- Un cop calenta es posa la pinyolada als cofins.

6.- Després es posa a la premsa i surt oli, aigua i morca.

7.-Es tira en unes basses.  A la primera basseta hi posem aigua i tirem l’oli amb la morca fins que es vesi l’oli que passarà a l’altra basseta amb aigua,  i a una altra i a una altra,.. i l’oli es va fent més net.

8.- A l’última basseta amb un tub es passa l’oli net a una ampolla.




 Aquí teniu les imatges de la sortida:

Elaboració de l'oli. Can Ribes ‎(3r)‎


Setmana de la Ciència 2013

 "Podem netejar l'aigua?" Aquesta va ser la pregunta que ha engegat el nostre treball de la Setmana de la Ciència.
El camí que hem seguit per a donar una resposta ha estat basat amb el mètode científic.
Els passos a seguir han estat els següents:

Reflexionar sobre el què en sé.
Compartir les idees amb els companys.
Buscar informació als llibres.
Buscar informació a entesos. (sortida al Museu de les Aigües)
Formular hipòtesis.
- Dissenyar experimentacions per comprovar les hipòtesis.
Experimentar.
Observar i treure conclusions.
Explicar-ho i exposar-ho als altres.

Al començament semblava que com més en parlàvem i més llegíem, més confosos estàvem. No acabàvem de posar-nos d'acord en què és aigua neta.
Així que ens vam trobar que podem parlar de l'aigua de diferents maneres segons amb què ens fixem. I podem trobar:
-aigua potable o no potable (si ens pot fer mal o no al beure-la)
-aigua salada o dolça
-aigua pura o no pura. L'aigua pura és la que no té color, ni olor ni gust.
Però l'aigua neta pot ser que no sigui potable com la de la piscina que és neta. I l'aigua neta d'una platja cristal·lina és salada. I l'aigua de l'ampolla, a més d'aigua, conté minerals. Així, que amb tot això vam decidir definir el què enteníem nosaltres per aigua neta. 
Foto
Si observem la diferència entre una mostra d'aigua neta i una mostra d'aigua bruta podem dir que:

L'aigua neta és l’aigua que és transparent i incolora.

Amb el que vam llegir i vam aprendre al Museu de les Aigües de Cornellà vam fer unes hipòtesis per respondre a la nostra pregunta.


 HIPÒTESI 1:

 Podem netejar l’aigua passant l’aigua bruta per capes de diferents roques que agafaran la brutícia

                                  EXPERIMENTACIÓ 1 

Fabricarem una maqueta d'un terra que pugui filtrar l'aigua com ho fan els manantials i aconseguir aigües subterrànies que són les que s'aprofiten per enviar a les cases. Creiem que l'aigua bruta travessarà les diferents capes de roques i sortirà neta.

Materials per a l'experiment:

- diferents roques : sorra, carbó, pedretes, guix

- una ampolla tallada per la meitat

- cotó

- aigua ben bruta    

  Procés de l'experiment: 

1.- Posem la part de dalt de l’ampolla del revés sobre la part de baix com si fos un embut.

2.- En aquesta part de dalt hi fem capes de diferents materials: cotó, sorra fina, carbó, pedretes i guixos.

3.- Aboquem l’aigua bruta i observem.

Què observem:

Foto-   L’aigua bruta que passa per les diferents roques surt bruta.

-   A dalt ha quedat la brutícia més grossa (fulles, plàstic,...)

-   Passades unes hores la brutícia de baix ha quedat a sota de tot com sorra fina i es veu l’ aigua una mica neta.

Conclusions de l'experimentació

 L'aigua surt molt més neta, però no del tot. Caldria afegir algun altre procés.


EXPERIMENTACIÓ 2 

Agafarem aigua bruta i l’escalfarem per convertir-la en vapor. Després agafarem el vapor tot refredant-lo i aconseguirem aigua neta. No sabem què passarà amb la brutícia.

Materials per a l'experiment:

- aigua bruta    - vas de precipitats gran     - vas de precipitats petit      - font de calor (fogonet)    - tapa

 Procés de l'experiment:

1.- Posem el vas amb aigua bruta a escalfar amb un vas petit a dins i una tapa.

2.- Fem bullir l’aigua i observem

Què observem:

-       Quan l’aigua bull,el vapor puja i s’ajunta (condensa) a la tapa. Fent gotetes d’aigua neta.

-       L’aigua bruta que era líquida ara està dura (sòlida)

-       El vas petit s’ha omplert d’aigua més neta.

-       La brutícia ha quedat fora del pot petit.

Conclusions de l'experimentació 

Si evaporem l’aigua bruta l’aigua neta puja en forma de vapor que podem recuperar i la brutícia es queda.

 Conclusions finals del treball experimental:

No és fàcil netejar l'aigua bruta. Amb l'evaporació i la condensació podem recuperar l'aigua i separar la brutícia i altres elements.
Filtrant-la podem treure molta brutícia.





Aquí deixem l'àlbum de les fotografies del procés treballat i un àlbum de la sortida al Museu de les Aigües de Cornellà.

Ciència 2013 ‎(3r)‎



Visita al Museu de les aigües Agbar de Cornellà. Cicle Mitjà. Curs 13-14


Ens inspirem amb Alexander Calder

Els nens i nenes de tercer hem conegut una mica l'artista Alexander Calder.

Alexander Calder fou dibuixant, pintor i escultor. Va néixer als Estats Units al 1.898 en una família d'artistes. Va començar estudiant enginyeria mecànica, però després va estudiar en una escola d'art. Va crear obres abstractes que es movien i feien efectes de llum. Va ser famós per les seves escultures modernes. Va fer moltes figuretes de fusta i filferro.

 Nosaltres les hem fet de filferro i fang.


Alexander Calder ‎(3r)‎





Colònies a Ca l'Arenes

Fotos colònies 13-14. Cicle Mitjà

Ja hem acabat Tercer

Ara que acaba el curs recordem bons moments que hem passat junts: excursions, obres de teatre, jocs, festes... i tot el que hem après junts.  Sabem que no ho oblidarem, però si ens agafa la nyonya sempre ens podrem veure aquí.

Taller de poesia: Les flors poètiques

Al llarg d'aquest curs els nens i nenes de tercer hem llegit, après, representat i jugat amb molta poesia, així que en arribar la primavera ens hem llençat a fer les nostres creacions poètiques. Aquí teniu la nostra presentació "Les flors poètiques". 



Taller d'indumentària romana

Els nens i nenes de tercer estem estudiant la història de la nostra ciutat, Badalona. Per entendre bé com vivien a l'època romana hem visitat el Museu de Badalona, la casa dels Dofins i ens hem pogut vestir com els nostres avantpassats. 

El dimarts 29 de gener vam anar al Museu de Badalona per a fer el taller d'indumentària i així ens vam poder veure.














































Setmana de la ciència 2012

El dilluns 19 de novembre ens va arribar a classe una pregunta:


QUINES PARTS DEL COS FAIG SERVIR PER APRENDRE LES TAULES DE MULTIPLICAR?

Davant d’això vam llençar les idees que se’ns passaven pel cap i en vam fer una llista que semblava que podria ser de no acabar.

Amb això que ens vam adonar que hi  ha coses que són dins nostre, altres que són fora, unes que entren i unes que surten i altres que són en tots llocs.



Centrant-nos amb la pregunta vam intentar fer una hipòtesis que expliqués el que pensàvem. Entre tots vam escriure una explicació:

Les parts que faig servir per aprendre les taules de multiplicar són: el cervell -perquè les parts més importants estan connectades al cervell- L’ oïda, per sentir com les diuen i la vista per veure-les escrites porten la informació al cervell i allà estan per poder-les recordar. Del cervell fem servir unes parts: la de la memòria, algunes altres que no sabem el nom i les neurones.

Les mans i els dits també es fan servir per poder comptar. Les cordes vocals per a repetir-les.
(si falta la vista faran servir el tacte i si falta l’oïda es fa amb gestos)
A més hi ha altres parts del cos que ajuden ( esquelet, pulmons, cor, llengua, ...). 


Llegint llibres i  mirant vídeos vam poder centrar-nos per formular les nostres hipòtesis.


Però … Què és una hipòtesis?


Una hipòtesi és una afirmació sobre un fenomen i es pot comprovar a través d’una experiència o observació.

Doncs som-hi…

Creiem que el sentit de la vista i l’oïda tenen forta relació amb l’aprenentatge. Així que en pensem dues hipòtesis i les experimentacions per a comprovar-ho.

També creiem que hi ha alguna part del cervell on hi ha l’atenció i la diversió que es posa en funcionament que fa que aprenguem millor. Per això formulem la tercera hipòtesi i recollim una llista de jocs per a experimentar.
(Després ja en treurem conclusions.)


Hipòtesis

Experimentació

a)  Puc aprendre les taules de multiplicar amb l’oida.

 

Escrivim el que sentim.

Ho farem 5 vegades. Primerament escoltem una multiplicació ( 7 per 1 és 7) i l’hem d’escriure. A la segona dues i les escrivim. Així fins a 5 multiplicacions.

 

b)   Puc aprendre les taules de multiplicar amb la vista.

 

Escrivim el que veiem

Ho farem 6 vegades. A la primera veurem un cartell amb tres nombres . Després he de reproduir-lo. Cada vegada hi apareix un nombre més.

 

c)  Puc aprendre les taules de multiplicar jugant.

 

Joc 1: Loto

Cada parella de jugadors té un cartronet amb nombres. Es diu una multiplicació; si es té el nombre s’hi posa una fitxa. Guanya qui la completa primer.

 Joc 2: Memori

Les cartes estan repartides boca avall. Ha d’aparellar-se la multiplicació amb el  seu resultat. Cada jugador pot destapar dues cartes; si són parella se les queda, si no es torna a posar al mateix lloc boca avall i passa el següent jugador.



Tot això ho faríem amb les taules de multiplicar del 6 i del 7 que són  amb les que ens sentim poc segurs. 
Per això vam passar una prova abans de les experimentacions i la tornaríem a passar després per veure si hi havia diferència.
A la prova inicial, entre tota la classe havíem resolt 133 multiplicacions en 2 minuts. Després de  les experimentacions amb l’oïda, la vista i el joc el resultat ha estat de 276

Ho hem representat en aquesta gràfica: 


Les conclusions que en treiem són:


Tot el treball que hem fet en aquesta setmana de la ciència l’hem representat en un mural. Amb ell hem pogut explicar als companys i companyes de quart tot el que hem après a partir de la pregunta que havíem trobat.