Setmana de la Ciència 6è


SETMANA DE LA CIÈNCIA 2015 – 6è

Pregunta

Els i les alumnes de 6è ens vam trobar amb la següent pregunta:

Com funciona el nostre ull?

Idees prèvies

Aquesta pregunta ens va fer pensar en tot allò que ja sabem dels nostres ulls, com ara:

¨       L’ull no és rodó ni ovalat.

¨       Té uns conductes que el connecten amb el cervell i li passen informació.

¨       Allò que veiem, el nostre cervell ho rep del revés per la forma que té l’ull (com quan et mires en una cullera i et veus del revés).

¨       Si l’ull fos pla no podriem veure les coses en 3 dimensions, les veuriem en 2 dimensions.

¨       No sabem si tots veiem els colors d’igual manera. Sabem que existeix el daltonisme.

¨       La pupil·la de l’ull enfoca com l’objectiu d’una càmera.

Hipòtesi

A partir de les nostres idees prèvies, vam formular la següent hipòtesi:

            “Els i les alumnes de 6è creiem que els ulls estan connectats al cervell amb

            una sèrie de conductes que transmeten la informació que reben.”

                 

Experimentació

Aquest any vam comptar amb l’ajuda de dos científics de Badalona, en Jordi i la Fede, que ens van preparar dos experiments per ajudar-nos a contestar la nostra pregunta.

El primer experiment va ser la dissecció d’un ull de bou, amb el que vam poder veure les parts d’un ull. Vam poder observar la còrnia, l’iris, la pupil·la, el cristal·lí, l’humor vitri, la retina i el nervi òptic. 

   

      

  

El segon experiment va ser una simulació del funcionament de l’ull amb una peixera que feia de cristal·lí. Amb una peixera petita plena d’aigua, dos llums leds col·locats a una banda de la peixera, un vermell i un altre de verd, i una cartolina fosca col·locada a l’altra banda, vam poder observar com la llum dels leds arribava a la cartolina del revés, tal i com passa en el nostre ull.

                 


Recerca d’informació

A partir de la pregunta plantejada i de moltes altres que van sorgir arrel d’aquesta, ens vam dividir en grups i vam començar a buscar informació.

           

                


Conclusions

Són moltes les coses que hem aprés del nostre ull i el seu funcionament. Aquí en teniu un resum:

¨       Les principals parts de l’ull són: la còrnia, l’humor aquós, l’escleròtica, l’iris, la pupil·la, el múscul ciliar, la retina, l’humor vitri i el nervi òptic.

¨     Hi ha 3 tipus de llàgrimes: les basals, que són les que es troben sempre al nostre lacrimal i fan la lubricació contínua i protegeixen els ulls d’infeccions; les de reflex, que apareixen quan s'irrita l'ull perquè aquest reacciona a un component químic; i les emocionals, que poden ser negatives o positives i permeten estabilitzar els ànims. Aquestes es produeixen a les glàndules lacrimals.

¨       L’ull es mou gràcies a  vuit músculs controlen una gran varietat de moviments de l’ull humà: mirar cap en davant, mirar cap els costats i aixecar i baixar les parpelles. 

¨       Dins de l’ull hi ha dos tipus de cèl·lules que ens permeten veure els colors. Aquestes cèl·lules s’anomenen cons i bastons. Els cons serveixen per veure en colors. El vermell, el groc i el blau són els principals i es barregen entre si per formar altres. Els bastons serveixen per veure en blanc i en negre.  

¨       El camp visual és la porció de l’espai que l’ull es capaç de veure. El camp visual dels dos ulls ocupa 150graus i el d’un ull 75 graus.

¨    Per a que la imatge arribi al cervell, primer la llum travessa la còrnia , que modifica la seva trajectòria mediant la refracció (modifica la seva direcció). Els rajos arriben a l’iris que, al contraure’s, modifica el diàmetre de la pupil·la i actua sobre la quantitat de llum que entra a l’ull. Seguidament, la llum passa pel cristal·lí que fa arribar la imatge a la retina del revés. Aquesta converteix la imatge en senyals nerviosos que arriben al cervell a través dels nervis òptics. El que arriba a través de l’ull dret, va a parar a l’hemisferi esquerra, i a l’inrevés. Quan el cervell rep aquestes senyals, en primer lloc dóna la volta a la imatge i, en segon lloc, la comença a interpretar comparant-la amb d’altres que té emmagatzemades en la memòria.

¨       Hi ha malalties o defectes de la vista perjudiquen la visió: miopia, hipermetropia, presbicia, daltonisme, diabetis i ceguesa.

¨       Les il·lusions òptiques són efectes sobre el sentit de la vista caracteritzats per la percepció visual d'imatges que són falses o errònies:falses si no existeix realment el que el cervell veu o errònies si el cervell interpreta equivocadament la informació visual.

¨    No tots els animals veuen com nosaltres. Per exemple, els gossos no poden veure el color vermell ni el verd, la qual cosa significa que la seva escala cromàtica es basa en les tonalitats blavoses, groguenques i grisenques.

¨       No tots els animals tenen els ulls igual que els humans. Per exemple, oltes aranyes tenen vuit ulls i l’ull de la libèl·lula està dividit en 30.000 parts.

 

Mural i exposició oral

Amb totes aquestes dades, vam realitzar un mural i vam fer una exposició oral als nostres companys de 5è. 

  
            


Bibliografia

Llibres:

Diccionari visual Altea del cos humà. Ed. Altea.

La vista. Ed. Cruïlla.

El cuerpo humano. Dr. Nick Graham. Ed. SM/Saber

Érase una vez... el cuerpo humano. La vista. Ed. Planeta DeAgostini.

Atlas visuales Océano. Física. Ed Oceano.

Los sentidos. Jinny Johnson. Ed. Edilupa.

El gran libro del cuerpo humano. Anna Claybourne. Ed. Usborne.

El cos humà. Linda Calabresi. Ed. Larousse.

Els exploradors de National Geographic. El cos humà. Ed. RBA/La Magrana

Diario del cuerpo humano. Dr. Genio. Ed. SM.

Pàgines web:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Vista

http://www.xtec.cat/~mgisbert/projecte/vista.html

http://www.dtic.upf.edu/~ribas/TecnoAV/web/transformacions_optiques.htm

https://sites.google.com/site/khfiyfiyfniyiy/4-el-color-biologic

https://ca.wikipedia.org/wiki/Ceguesa

http://es.slideshare.net/tonieitor/illusions-ptiques-2547570

Vídeos:

“Érase una vez… El cuerpo humano. La vista”, Planeta DeAgostini.

 

Àlbum de fotos

Aquí teniu un recull d'imatges que mostren tota la feina que vam fer.

Setmana de la Ciència 2015 - 6è